DPP v roce 2023: Modernizace vozového parku a nové výzvy v dopravě
- Nové tramvaje ForCity Plus v provozu
- Modernizace vozového parku autobusů
- Rekonstrukce tramvajových tratí na Barrandov
- Rozšíření plateb bankovními kartami v MHD
- Nové elektrobusy na linkách DPP
- Výstavba metra D mezi Pankrácem a Písnicí
- Modernizace stanice metra Flora
- Nový informační systém pro cestující
- Zvýšení jízdného v pražské MHD
- Testování autonomního řízení v depu Zličín
Nové tramvaje ForCity Plus v provozu
V průběhu roku 2023 Dopravní podnik hlavního města Prahy významně rozšířil svůj vozový park o moderní nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity Plus. Tyto nové soupravy, označované také jako typ 39T, postupně nahrazují starší vysokopodlažní vozy a přinášejí cestujícím výrazně vyšší komfort při cestování městskou hromadnou dopravou. První vozy byly slavnostně uvedeny do provozu na jaře 2023 a do konce roku jich bylo dodáno celkem 20 kusů.
Nové tramvaje ForCity Plus se vyznačují moderním designem a pokročilými technologiemi, které zajišťují nejen pohodlnější, ale také bezpečnější přepravu. Cestující ocení především plně klimatizovaný interiér, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a přehledný informační systém s LCD obrazovkami. Vozy jsou vybaveny také kamerovým systémem pro zvýšení bezpečnosti a speciálními plochami pro kočárky a invalidní vozíky.
Dopravní podnik nasazuje tyto moderní tramvaje především na vytížené linky v centru města, kde je jejich kapacita a komfort nejvíce využit. Soupravy se osvědčily zejména na trasách vedoucích přes Václavské náměstí a v okolí Anděla. Řidiči si pochvalují především lepší ovladatelnost vozů a modernější pracoviště s ergonomickým uspořádáním všech ovládacích prvků.
Z technického hlediska přinášejí ForCity Plus řadu inovací. Rekuperace brzdné energie přispívá k významným úsporám elektrické energie, zatímco pokročilý systém odpružení zajišťuje tišší a plynulejší jízdu. Vozy jsou také vybaveny nejmodernějšími bezpečnostními prvky, včetně systému detekce překážek a automatického brzdění v kritických situacích.
Dopravní podnik v roce 2023 investoval do nákupu těchto tramvají významnou částku přesahující 1,2 miliardy korun. Tato investice je součástí dlouhodobé strategie modernizace vozového parku, která má za cíl do roku 2030 kompletně eliminovat bariérové tramvaje z pražských ulic. Kromě samotného nákupu vozů bylo nutné upravit také některé zastávky a depa pro optimální provoz nových souprav.
Reakce veřejnosti na nové tramvaje jsou převážně pozitivní. Cestující oceňují především tichý chod, pohodlné nastupování díky nízkopodlažní konstrukci a příjemné prostředí v interiéru. Významným přínosem je také zvýšená kapacita oproti starším typům vozů, což se pozitivně projevuje zejména v době dopravních špiček. Dopravní podnik plánuje v následujících letech pokračovat v dodávkách dalších vozů tohoto typu, přičemž celková objednávka počítá s dodáním až 40 souprav do konce roku 2025.
Modernizace vozového parku autobusů
V průběhu roku 2023 Dopravní podnik hlavního města Prahy významně pokročil v modernizaci svého autobusového vozového parku. Nejvýznamnějším krokem bylo pořízení 20 nových elektrobusů Škoda E'City, které byly nasazeny především na linky v centru města. Tyto moderní bezemisní vozy s dojezdem až 350 kilometrů na jedno nabití představují důležitý milník v ekologizaci městské dopravy.
Kromě elektrobusů DPP rozšířil svůj vozový park také o 14 nových kloubových autobusů SOR NB 18, které nahradily starší vozy značky Karosa. Tyto moderní nízkopodlažní autobusy nabízejí cestujícím vysoký komfort, jsou vybaveny klimatizací, USB nabíječkami a moderním informačním systémem. Významnou součástí modernizace byla také kompletní renovace 25 stávajících autobusů Solaris Urbino 12, které prošly generální opravou včetně výměny interiéru a modernizace pohonných jednotek.
V rámci strategického plánu obnovy vozového parku DPP také zahájil přípravy na pořízení dalších 40 elektrobusů, které by měly být dodány v průběhu let 2024 a 2025. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie snižování emisí v městské dopravě. Současně probíhala modernizace zázemí pro údržbu a servis autobusů v garážích Hostivař a Řepy, kde byly instalovány nové diagnostické systémy a nabíjecí stanice pro elektrobusy.
Dopravní podnik se v roce 2023 zaměřil také na zvyšování spolehlivosti svého vozového parku. Průměrné stáří autobusů se podařilo snížit na 5,8 roku, což představuje jeden z nejlepších výsledků v rámci evropských metropolí. Důležitým aspektem modernizace bylo také postupné vyřazování vozů s emisní normou Euro 3 a jejich nahrazování autobusy splňujícími normu Euro 6.
V oblasti údržby DPP implementoval nový systém prediktivní diagnostiky, který umožňuje včasné odhalení potenciálních technických problémů a snižuje riziko neplánovaných odstávek vozidel. Modernizace se dotkla také systému sledování spotřeby pohonných hmot, což vedlo k optimalizaci provozu a snížení provozních nákladů.
Významným prvkem modernizace bylo také rozšíření počtu autobusů vybavených automatickým počítáním cestujících a kamerovým systémem. Tyto technologie umožňují lépe optimalizovat vytížení jednotlivých linek a zvyšují bezpečnost cestujících. DPP také zahájil testování systému autonomního řízení na vybraných vozech, což představuje první krok k možnému budoucímu nasazení částečně autonomních autobusů v pražské MHD.
Pražská doprava je jako žijící organismus, který každý den pulzuje městem a spojuje tisíce osudů v jeden příběh. Tramvaje, autobusy a metro jsou tepnami této metropole, bez nichž by Praha ztratila svůj jedinečný charakter.
Kristýna Vlachová
Rekonstrukce tramvajových tratí na Barrandov
V průběhu roku 2023 proběhla významná rekonstrukce tramvajové trati na Barrandov, která představovala jednu z největších dopravních investic Dopravního podniku hlavního města Prahy v tomto roce. Práce byly zahájeny v březnu 2023 a zahrnovaly kompletní modernizaci úseku mezi zastávkami Hlubočepy a Sídliště Barrandov. Během rekonstrukce došlo k výměně původního kolejového svršku, který byl po letech intenzivního provozu již značně opotřebován.
Rekonstrukce byla rozdělena do několika etap, aby se minimalizoval dopad na cestující veřejnost. První etapa zahrnovala úsek mezi zastávkami Hlubočepy a Geologická, kde došlo k výměně kolejnic, pražců a kompletní renovaci trakčního vedení. Následně se práce přesunuly do oblasti křižovatky K Barrandovu, kde bylo nutné vyřešit problematické místo s častými poruchami kolejového svršku.
Významnou součástí projektu byla také modernizace zastávek, které získaly bezbariérové nástupiště a nové přístřešky pro cestující. Instalován byl také moderní informační systém, který poskytuje cestujícím aktuální informace o příjezdech tramvají. V rámci rekonstrukce byly rovněž upraveny přechody pro chodce a instalováno nové osvětlení.
Dopravní podnik během rekonstrukce zajistil náhradní autobusovou dopravu, která jezdila v pravidelných intervalech po obdobné trase. Pro cestující byly připraveny detailní informační materiály a na místě působili informátoři, kteří pomáhali s orientací v náhradní dopravě. Celkové náklady na rekonstrukci dosáhly přibližně 280 milionů korun.
Součástí modernizace bylo také zavedení nových technologií pro snížení hlučnosti tramvajového provozu. Byly použity speciální antivibrační rohože a pryžové bokovnice, které významně snižují přenos hluku a vibrací do okolí. Toto opatření bylo důležité zejména vzhledem k husté bytové zástavbě v okolí tratě.
V rámci projektu došlo také k úpravě odvodnění tratě a modernizaci systému výhybek. Nově instalované výhybky jsou vybaveny automatickým vytápěním pro zimní provoz, což přispívá k vyšší spolehlivosti provozu v chladných měsících. Rekonstrukce přinesla také zvýšení rychlosti v některých úsecích, kde to technické podmínky umožnily.
Po dokončení všech prací v listopadu 2023 se tramvajová trať na Barrandov stala jednou z nejmodernějších v Praze. Cestující mohou využívat komfortnější a spolehlivější dopravu, obyvatelé okolních domů pak ocení snížení hlučnosti provozu. Dopravní podnik plánuje podobné rekonstrukce i na dalších tratích v následujících letech, přičemž zkušenosti z barrandovské rekonstrukce budou využity při plánování budoucích projektů.
Rozšíření plateb bankovními kartami v MHD
V průběhu roku 2023 došlo k významnému rozšíření možností plateb bankovními kartami v pražské městské hromadné dopravě. Dopravní podnik hlavního města Prahy implementoval nové technologie a rozšířil síť platebních terminálů, což výrazně zjednodušilo cestování pro místní obyvatele i turisty. Cestující nyní mohou využívat bezkontaktní platby ve všech tramvajích, autobusech a ve většině stanic metra.
Významným krokem bylo zavedení platebních terminálů do všech vozů povrchové dopravy, kde dříve tato možnost nebyla k dispozici. Cestující tak mohou jednoduše přiložit platební kartu k terminálu a zakoupit si jízdenku přímo ve voze. Systém automaticky vypočítá nejvýhodnější tarif pro cestujícího, včetně denních a krátkodobých jízdenek. Toto řešení významně snížilo fronty u tradičních prodejních automatů a zjednodušilo proces nákupu jízdenek zejména pro návštěvníky Prahy.
Dopravní podnik také modernizoval systém odbavení v metru, kde byly instalovány nové turnikety s podporou bezkontaktních plateb. Tyto turnikety jsou nyní schopny zpracovat platbu během zlomku sekundy, což výrazně urychluje průchod cestujících stanicemi metra. Systém je navíc propojen s centrální databází, která umožňuje efektivní správu jízdného a automatickou optimalizaci cen pro pravidelné cestující.
V rámci modernizace došlo také k implementaci nového softwarového řešení, které umožňuje sledování historie jízd a automatické účtování nejvýhodnějšího tarifu. Pokud cestující během dne uskuteční více jízd, systém automaticky vyhodnotí, zda by pro něj nebyla výhodnější denní jízdenka, a případně upraví účtovanou částku. Tato funkce byla cestujícími velmi pozitivně přijata, neboť jim garantuje, že nikdy nezaplatí více, než je nutné.
Dopravní podnik také zavedl možnost správy jízdného přes mobilní aplikaci, kde si cestující mohou kontrolovat své platby, spravovat své účty a získávat informace o historii jízd. Aplikace také umožňuje přímé dobíjení elektronické peněženky a nákup dlouhodobých kupónů pomocí platební karty. Toto řešení významně snížilo návštěvnost přepážek dopravního podniku a umožnilo cestujícím spravovat své jízdné z pohodlí domova.
Modernizace platebního systému přinesla i významné úspory pro dopravní podnik, především ve formě snížení nákladů na tisk papírových jízdenek a údržbu klasických prodejních automatů. Systém také poskytuje detailní data o vytížení jednotlivých linek a cestovních vzorcích, což umožňuje lepší plánování dopravní obslužnosti a optimalizaci jízdních řádů.

V neposlední řadě došlo k integraci platebního systému s dalšími dopravci v rámci Pražské integrované dopravy, což umožňuje bezproblémové cestování napříč celým regionem s využitím jediné platební karty. Tento krok významně přispěl k zatraktivnění veřejné dopravy a zvýšení komfortu cestujících v celém Středočeském kraji.
Nové elektrobusy na linkách DPP
Dopravní podnik hlavního města Prahy v roce 2023 významně rozšířil svůj vozový park o nové elektrobusy, které představují důležitý krok k ekologičtější městské dopravě. Na pražské linky vyjelo celkem 14 nových elektrobusů značky Škoda E'City, které byly nasazeny především na vytížené městské trasy. Tyto moderní vozy s nulovými emisemi postupně nahrazují starší naftové autobusy a významně přispívají ke snížení hlukové zátěže v metropoli.
Nové elektrobusy jsou vybaveny nejmodernějšími technologiemi, včetně výkonných baterií s kapacitou 225 kWh, které umožňují dojezd až 200 kilometrů na jedno nabití. Vozy disponují klimatizací, USB nabíječkami pro cestující a nízkopodlažním vstupem pro snadný nástup osob se sníženou pohyblivostí. Dopravní podnik instaloval na konečných stanicích specializované nabíjecí stanice, které zajišťují rychlé dobíjení během provozních přestávek.
První elektrobusy byly nasazeny na linky 154 a 213, které spojují důležité části Prahy. Postupně se elektrická vozidla objevila i na dalších linkách, například 124, 131 a 176. Cestující oceňují především tichý provoz a plynulou jízdu, která značně zvyšuje komfort cestování. Řidiči prošli speciálním školením pro obsluhu těchto moderních vozidel a jejich zpětná vazba je převážně pozitivní.
DPP v rámci této modernizace investoval také do infrastruktury. V garážích Vršovice a Strašnice byly vybudovány nové nabíjecí stanice a servisní zázemí pro údržbu elektrobusů. Technici dopravního podniku absolvovali rozsáhlá školení zaměřená na diagnostiku a opravy elektrických pohonných systémů.
Významným aspektem provozu elektrobusů je jejich ekonomická stránka. Přestože pořizovací náklady jsou vyšší než u konvenčních autobusů, provozní náklady jsou výrazně nižší. DPP očekává, že úspora na pohonných hmotách a údržbě dlouhodobě převýší počáteční investici. Navíc elektrobusy přispívají k plnění environmentálních cílů hlavního města a pomáhají snižovat uhlíkovou stopu městské dopravy.
Pro rok 2024 DPP plánuje další rozšíření flotily elektrobusů. V plánu je nákup dalších 20 vozů, které budou nasazeny na vytipované linky v různých částech Prahy. Součástí strategie je také postupné budování dalších nabíjecích stanic a modernizace servisního zázemí. Dopravní podnik tak pokračuje v trendu ekologizace městské hromadné dopravy a přispívá k vytváření čistšího a zdravějšího prostředí pro obyvatele hlavního města.
Výstavba metra D mezi Pankrácem a Písnicí
V roce 2023 pokračovala intenzivní výstavba první části trasy metra D mezi stanicemi Pankrác a Písnice. Dopravní podnik hlavního města Prahy jako investor projektu dosáhl významného pokroku při realizaci této klíčové dopravní stavby. Ražba tunelů mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova úspěšně pokračovala pomocí razicích štítů, přičemž bylo dokončeno více než 70 % plánovaných tunelových úseků v této oblasti.
Stavební práce se v průběhu roku soustředily především na budování stanic Olbrachtova a Nádraží Krč, kde probíhaly rozsáhlé výkopové práce a betonáž základových konstrukcí. Na stanici Olbrachtova byly zahájeny práce na konstrukci vestibulu a eskalátorových tunelů. V oblasti Nádraží Krč se podařilo dokončit hrubou stavbu přestupního uzlu, který v budoucnu umožní cestujícím pohodlný přestup mezi metrem a železniční dopravou.
Významným milníkem bylo zahájení ražeb mezi stanicemi Nádraží Krč a Nové Dvory, kde stavbaři využívají moderní technologie včetně speciálních injektáží pro zpevnění nestabilního podloží. Celková délka již vyražených tunelů na trase D dosáhla koncem roku 2023 přibližně 2,5 kilometru. Stavební práce probíhaly také v oblasti budoucí stanice Nové Dvory, kde se připravovalo zařízení staveniště pro následnou výstavbu staničního komplexu.
V jižní části trasy, směrem k Písnici, byly zahájeny přípravné práce včetně archeologického průzkumu a přeložek inženýrských sítí. Dopravní podnik zároveň pokračoval v procesu výkupu zbývajících pozemků potřebných pro výstavbu. V oblasti Písnice byla zahájena výstavba zázemí pro budoucí depo, které bude sloužit k údržbě a odstavování souprav metra.
Projekt se v roce 2023 potýkal s určitými výzvami, především v souvislosti s růstem cen stavebních materiálů a energií. Přesto se podařilo udržet plánovaný harmonogram výstavby. Celkové náklady na výstavbu úseku Pankrác - Písnice byly v roce 2023 vyčísleny na přibližně 52 miliard korun. Dopravní podnik průběžně informoval veřejnost o postupu stavby prostřednictvím informačních center a pravidelných tiskových zpráv.
Důležitým aspektem výstavby bylo také minimalizování dopadu na okolní zástavbu a životní prostředí. Byly instalovány monitoring systémy pro sledování případných pohybů okolních budov a průběžně se měřila hladina hluku a prašnosti. V oblastech dotčených výstavbou byly realizovány kompenzační opatření včetně výsadby nové zeleně a úpravy veřejných prostranství.

Předpokládané dokončení první části trasy D je plánováno na rok 2029, přičemž v roce 2023 byly všechny klíčové stavební práce v souladu s harmonogramem. Po dokončení nabídne nová linka metra D moderní bezbariérové stanice a významně zlepší dopravní obslužnost jižní části Prahy.
Modernizace stanice metra Flora
V průběhu roku 2023 probíhala významná modernizace stanice metra Flora na lince A, která představovala jednu z největších investičních akcí Dopravního podniku hlavního města Prahy. Rekonstrukce této vytížené stanice byla zahájena v březnu 2023 a její dokončení je plánováno na první čtvrtletí roku 2024. Hlavním cílem modernizace je zlepšení technického stavu stanice a zvýšení komfortu pro cestující.
V rámci modernizace došlo k kompletní výměně původního osvětlení za moderní LED systémy, které přinesou významnou úsporu energie a zajistí lepší světelné podmínky pro cestující. Současně byly instalovány nové bezpečnostní prvky včetně kamerového systému poslední generace. Významnou součástí rekonstrukce je také výměna eskalátorů, které byly již na hranici své životnosti. Nové eskalátory disponují modernějším pohonem a vyšší spolehlivostí.
Dopravní podnik se při modernizaci zaměřil také na obnovu povrchových úprav včetně výměny obkladů a dlažeb. Původní materiály z 70. let byly nahrazeny novými, které lépe odpovídají současným požadavkům na údržbu a trvanlivost. Součástí projektu byla také instalace nového informačního systému pro cestující, který zahrnuje LCD obrazovky s aktuálními informacemi o provozu metra.
Během rekonstrukce byly rovněž modernizovány technické místnosti a zázemí pro personál stanice. Došlo k výměně vzduchotechniky a modernizaci systému požární bezpečnosti. Významnou změnou prošly také vestibuly stanice, kde byly instalovány nové prodejní automaty na jízdenky a moderní označovače jízdenek. Pro zvýšení bezpečnosti byly nainstalovány protipožární dveře a modernizován byl také systém nouzového osvětlení.
Modernizace stanice Flora si vyžádala investici přesahující 400 milionů korun. Práce byly rozděleny do několika etap, aby byl minimalizován dopad na cestující veřejnost. Přestože některé práce probíhaly za provozu, došlo k několika plánovaným výlukám, během kterých byly realizovány nejnáročnější části rekonstrukce. Dopravní podnik zajistil během těchto výluk náhradní autobusovou dopravu.
Součástí modernizace bylo také zlepšení přístupnosti stanice pro osoby se sníženou pohyblivostí. Byly upraveny vodicí linie pro nevidomé a slabozraké cestující a instalovány nové prvky pro snazší orientaci. V rámci projektu došlo také k modernizaci výtahu, který spojuje nástupiště s povrchem. Nový výtah disponuje větší kapacitou a spolehlivějším provozem.
Rekonstrukce stanice Flora představuje významný krok v modernizaci pražského metra a je součástí dlouhodobého plánu Dopravního podniku na postupnou obnovu všech starších stanic v síti metra. Díky této investici se výrazně zvýší komfort cestování pro desetitisíce pasažérů, kteří stanici denně využívají.
Nový informační systém pro cestující
V průběhu roku 2023 Dopravní podnik hlavního města Prahy významně pokročil v modernizaci informačního systému pro cestující. Nový komplexní systém, který postupně nahrazuje zastaralé informační panely a označníky, přináší cestujícím přehlednější a aktuálnější informace o spojích v reálném čase. Modernizace zahrnuje instalaci LCD obrazovek na zastávkách i ve vozidlech, které zobrazují nejenom časy příjezdů a odjezdů, ale také informace o případných výlukách či mimořádnostech v provozu.
Parametr DPP 2023 | Hodnota |
---|---|
Počet linek metra | 3 |
Počet stanic metra | 61 |
Délka tras metra | 65,4 km |
Počet tramvajových linek | 34 |
Délka tramvajové sítě | 142,7 km |
Počet autobusových linek | 141 |
Počet lanových drah | 1 |
Počet přívozů | 7 |
Součástí nového systému jsou také inteligentní označníky zastávek vybavené elektronickými informačními panely s technologií e-ink, které jsou energeticky úsporné a dobře čitelné i za přímého slunečního světla. Tyto panely dokáží zobrazovat aktuální časové údaje o příjezdech vozidel, případná zpoždění a další důležité provozní informace. Ve vybraných přestupních uzlech byly nainstalovány velkoformátové informační tabule, které poskytují komplexní přehled o návazných spojích včetně zobrazení alternativních tras při mimořádných událostech.
Dopravní podnik také představil novou mobilní aplikaci integrovanou s informačním systémem, která umožňuje cestujícím sledovat polohu vozidel v reálném čase, plánovat trasy s ohledem na aktuální provozní situaci a získávat push notifikace o změnách v dopravě. Aplikace navíc nabízí možnost nákupu jízdenek a poskytuje informace o bezbariérové přístupnosti zastávek a spojů.

V rámci modernizace byly do vozidel MHD instalovány nové palubní počítače s vylepšeným softwarem, které zajišťují přesnější určování polohy vozidel a lepší komunikaci s centrálním dispečinkem. To umožňuje efektivnější řízení provozu a rychlejší reakce na případné mimořádnosti. Systém také automaticky vyhodnocuje zpoždění spojů a upravuje signalizaci na křižovatkách pro preferenci vozidel MHD.
Významnou součástí nového informačního systému je také integrace dat z různých dopravních módů, včetně návaznosti na příměstskou dopravu, vlakové spoje a systém sdílených kol a koloběžek. Cestující tak získávají ucelený přehled o možnostech přepravy napříč celou Prahou a jejím okolím. Systém také zahrnuje informace o obsazenosti parkovišť P+R a dostupnosti míst pro kola v cyklostojanech.
Pro zvýšení komfortu cestujících byly na významných přestupních uzlech instalovány interaktivní informační kiosky, které nabízejí možnost vyhledávání spojení, nákupu jízdenek a poskytují turistické informace v několika světových jazycích. Tyto kiosky jsou vybaveny dotykovými obrazovkami a jsou přizpůsobeny pro použití osobami se sníženou schopností pohybu a orientace.
Celý systém je navržen s důrazem na maximální spolehlivost a odolnost vůči výpadkům. Záložní systémy zajišťují kontinuální provoz i v případě technických problémů a veškerá data jsou pravidelně zálohována. Dopravní podnik také vyškolil specializovaný tým techniků pro údržbu a servis nového informačního systému.
Zvýšení jízdného v pražské MHD
Od srpna 2023 došlo k významnému zdražení jízdného v pražské městské hromadné dopravě, které se dotklo všech typů jízdenek. Dopravní podnik hlavního města Prahy přistoupil k tomuto kroku především kvůli rostoucím nákladům na energie a pohonné hmoty, ale také v důsledku celkového zvýšení provozních nákladů a nutnosti modernizace vozového parku.
Základní třicetiminutová jízdenka se zvýšila na 40 Kč z původních 30 Kč, devadesátiminutová na 50 Kč z původních 40 Kč. Nejvýraznější změna nastala u ročního kuponu, jehož cena vzrostla z 3650 Kč na 4380 Kč. Měsíční kupon nově stojí 550 Kč místo původních 550 Kč, čtvrtletní pak 1480 Kč. Toto navýšení představuje první významnou úpravu tarifů od roku 2021.
Dopravní podnik argumentoval nutností tohoto kroku především ekonomickými důvody. Náklady na provoz MHD se v roce 2023 výrazně zvýšily, zejména v důsledku růstu cen energií, které meziročně vzrostly o více než 300 procent. Současně vzrostly i náklady na údržbu vozového parku a mzdové náklady zaměstnanců. DPP také musel reagovat na inflační tlaky a celkové zdražování v ekonomice.
I přes zvýšení cen zůstává pražská MHD v porovnání s ostatními evropskými metropolemi stále relativně dostupná. Dopravní podnik zároveň zachoval většinu slev pro preferované skupiny cestujících, jako jsou senioři, studenti a děti. Zvýhodněné roční kupony pro seniory nad 65 let a juniory do 18 let zůstaly na symbolické částce 130 Kč.
Součástí změn bylo také zavedení nových možností platby jízdného, včetně rozšíření možnosti platby bezkontaktními platebními kartami ve všech tramvajích a autobusech. Dopravní podnik také pokračoval v modernizaci odbavovacího systému a postupně zavádí nové validátory jízdenek.
Reakce veřejnosti na zdražení byly smíšené. Zatímco někteří cestující změnu přijali s pochopením vzhledem k celkové ekonomické situaci, jiní kritizovali načasování a míru zdražení. Městští zastupitelé argumentovali, že zvýšení cen je nezbytné pro udržení kvalitní a spolehlivé dopravní obslužnosti v hlavním městě. Zdůraznili také, že část zvýšených příjmů bude investována do modernizace vozového parku a zlepšení služeb pro cestující.
V souvislosti se zdražením DPP také představil plán na postupnou modernizaci vozového parku, včetně nákupu nových tramvají a elektrobusů. Tyto investice mají v dlouhodobém horizontu přispět k úspoře provozních nákladů a zvýšení komfortu cestování. Dopravní podnik také slíbil, že navzdory zvýšení cen nedojde k omezování spojů ani rušení linek, což bylo pro mnoho Pražanů klíčovým faktorem při přijímání této změny.
Testování autonomního řízení v depu Zličín
V průběhu roku 2023 došlo k významnému pokroku v oblasti testování autonomního řízení vozů metra v depu Zličín. Dopravní podnik hlavního města Prahy zahájil rozsáhlý projekt, který má za cíl optimalizovat provoz v depu a zvýšit efektivitu manipulace s vozovými soupravami. Testování probíhá na speciálně upravené soupravě metra typu 81-71M, která byla vybavena nejmodernějšími technologiemi pro autonomní provoz.
Systém autonomního řízení využívá kombinaci laserových senzorů, kamer a pokročilých algoritmů umělé inteligence, které umožňují soupravě samostatně navigovat v prostoru depa. Během testovacího provozu bylo dosaženo významných milníků, kdy souprava dokázala samostatně projet předem definovanou trasu, včetně zastavení na přesně určených místech a automatického otáčení na točně.
Významnou součástí projektu je také implementace bezpečnostních prvků, které zajišťují spolehlivý provoz v různých situacích. Systém je vybaven redundantními bezpečnostními mechanismy, které dokáží okamžitě reagovat na jakékoliv nestandardní situace. V rámci testování byly simulovány různé krizové scénáře, včetně náhlých překážek na trati nebo výpadku některého ze systémů.

Dopravní podnik investoval do projektu významné finanční prostředky, které zahrnují nejen technologické vybavení, ale také školení personálu a úpravy infrastruktury depa. Součástí projektu je vytvoření specializovaného řídicího centra, které monitoruje veškeré autonomní operace a může v případě potřeby převzít kontrolu nad vozidlem.
Testování prokázalo, že autonomní systém dokáže významně zefektivnit manipulaci s vozovými soupravami v depu. Průměrná doba potřebná pro přesun soupravy mezi jednotlivými stanovišti se snížila o 15 procent, přičemž přesnost zastavování dosahuje odchylky menší než 10 centimetrů. Systém také prokázal schopnost pracovat v nepřetržitém provozu, což je klíčové pro budoucí implementaci v běžném provozu.
V rámci testovacího procesu bylo provedeno více než 500 autonomních jízd, které poskytly cenná data pro další vývoj a optimalizaci systému. Inženýři Dopravního podniku ve spolupráci s dodavateli technologie průběžně vyhodnocují získané údaje a implementují vylepšení, která zvyšují spolehlivost a efektivitu celého systému.
Projekt autonomního řízení v depu Zličín představuje důležitý krok k modernizaci pražské hromadné dopravy. Očekává se, že po úspěšném dokončení testovací fáze bude systém postupně rozšířen i do dalších dep pražského metra. Toto řešení má potenciál významně snížit provozní náklady a zvýšit efektivitu údržby vozového parku metra.
Publikováno: 17. 05. 2025
Kategorie: doprava